پیمان اکبری؛ کامران نظری؛ یاسر فرامرزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی وفاداری مصرف کننده از طریق نقش تجربه جریان، ارزش درک شده و مسئولیت اجتماعی شرکت انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع علی- همبستگی میباشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای گاریا تایمز و فرانکو گارسیا (2022)، مشتمل بر تجربه جریان؛ توجه؛ تمرکز؛ مفهوم زمان؛ گاریا تایمز (2021) ارزش درک شده؛ وفاداری و اسلام ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی وفاداری مصرف کننده از طریق نقش تجربه جریان، ارزش درک شده و مسئولیت اجتماعی شرکت انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع علی- همبستگی میباشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای گاریا تایمز و فرانکو گارسیا (2022)، مشتمل بر تجربه جریان؛ توجه؛ تمرکز؛ مفهوم زمان؛ گاریا تایمز (2021) ارزش درک شده؛ وفاداری و اسلام و همکاران (2021) مسئولیت اجتماعی شرکت بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر مصرف کنندگان نوشیدنی برند ایستک در کرمانشاه در نظر گرفته شدهاند. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری در این پژوهش وسیع و نامشخص است برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران مخصوص جوامع نامحدود استفاده شد که تعداد اعضای نمونه با در نظر گرفتن میزان برآورده شده 384 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. جهت بررسی توزیع نرمال بودن دادههای مورد استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تجزیه و تحلیل یافتهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که توجه، تمرکز و مفهوم زمان بر تجربه جریان تأثیر معنادار دارد. سایر نتایج نشان داد که تجربه جریان، ارزش درک شده و مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مصرف کننده در سطح p<0.05 تأثیر معنادار دارد. در این راستا میتوان گفت که این شرکت با بهرهگیری از اطلاعات موجود و در دسترس، تجربه مشتری خود را شخصی سازی نموده و آن را مطابق با نیازهای فردی مشتریان ایجاد نماید. به این ترتیب، مشتریان احساس خواهند کرد که توجه لازم به آنها مبذول میگردد.
مریم ابراهیمی؛ بهنوش جووری؛ سید کامران یگانگی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی، تحلیل و پیش بینی راهبردهای حاکم بر پذیرش هوش تجاری در تصمیم گیریهای شرکت مدیریت شبکه برق ایران به منظور سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری مبتنی بر هوش تجاری در این شرکت است. در گام اول تحقیق بر مبنای تئوری تکنولوژی- سازمان- محیط ضمن شناسایی موانع و تسهیل گرهای استفاده از هوش تجاری در تصمیم گیریهای سازمانی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی، تحلیل و پیش بینی راهبردهای حاکم بر پذیرش هوش تجاری در تصمیم گیریهای شرکت مدیریت شبکه برق ایران به منظور سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری مبتنی بر هوش تجاری در این شرکت است. در گام اول تحقیق بر مبنای تئوری تکنولوژی- سازمان- محیط ضمن شناسایی موانع و تسهیل گرهای استفاده از هوش تجاری در تصمیم گیریهای سازمانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران به روش سه سوسازی شامل مطالعه، مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان دادهها جمع اوری شد و از طریق روش تحلیل مضمون فرآیند کدگذاری انجام گرفت. درگام بعدی با تلفیق متدلوژی سیستم نرم و پویا شناسی سیستمها و با استفاده از نرم افزارهای رپیدماینر و ونسیم پیش بینی وضعیت پذیرش و بهکارگیری این فناوری در بازهی زمانی پنج ساله انجام گرفت. بدین منظور با استفاده از روابط علّی معلولی و در قالب الگوی پویایی شناسی، نمودارهای حلقوی و جریان ترسیم مدل سازی گردید و بر مبنای نظر خبرگان در خروجی این مرحله اصلاحات لازم به عمل آمد. در ادامه شبیه سازی برای یک مدت پنج ساله توسط مدل توسعه داده شده با استفاده از تفکر سیستمهای پویا انجام گرفت. مطابق با یافتههای تحقیق سیستم مورد پژوهش کنترل پذیر و مشاهده پذیر است؛ یعنی ورودیهای سیستم متغیرهای حالت را کنترل میکنند و هریک از متغیرهای حالت بر برخی از خروجیهای سیستم اثر گذار هستند. بر این مبنا سناریوهایی با تغییر در عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی و عوامل فرامحیطی به دست آمد. نتیجه آنکه بومی سازی نامناسب فناوریها، جزیرهای بودن سیستمهای اطلاعاتی، مغایرت دستورالعملهای امنیتی و مقاومتهای منابع انسانی در مقابل سیاستهای امنیتی از جمله عوامل با تأثیر منفی و در مقابل برمبنای استقرار زیر سیستم تخصیص بهینه منابع انسانی، استقرار زیر سیستم آموزش، سیاستهای امنیتی، استقرار کمیته راهبری، استقرار زیر سیستم یکپارچه سازی سیستمها و استقرار زیر سیستم شرکتهای دانش بنیان پیش بینی کنندهای مثبت بهمنظور پذیرش و کاربست هوش تجاری شناخته شدند.
محسن آباده؛ محسن پورخسروانی؛ مهدی کرهانی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شهرداری سیرجان بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شهرداریهای سیرجان که تعداد آنها در سال 1402 به 1206 نفر بالغ گردیده است. از جامعه آماری مزبور ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شهرداری سیرجان بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شهرداریهای سیرجان که تعداد آنها در سال 1402 به 1206 نفر بالغ گردیده است. از جامعه آماری مزبور بر اساس جدول کرجسی ومورگان (1970)، نمونهای به حجم 292 نفر تعیین گردیده است که به روش تصادفی طبقاتی و به شیوه سهمیهای متناسب، سهم هر واحد و نیز کارکنان مربوطه مشخص شده است. ابزار گردآوری دادهها، سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش (25 سوالی) نیومن (1999)، مدیریت استعداد پرسشنامه (20 سوالی) کیم (2006) و کارآفرینی سازمانی پرسشنامه (24 سوالی) شین (2000) بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری ونرم افزار Lisrel انجام گرفته است یافتههای تحقیق حاکی از آن است که: بین مدیریت استعداد و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
سید رسول حسینی؛ غلام مولا ابوبکری؛ فاطمه حکمتی نیک؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه با گسترش اقتصاد آنلاین و اینترنتی، تعداد وبسایتها پلتفرمهای خرید آنلاین بهصورت چشمگیری افزایش داشته است و روزانه صدها هزار کاربر محصولات و خدمات موردنیاز خود را از طریق این پلتفرمها خریداری میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدل شایستگیهای مصرفکنندگان در خرید آنلاین با رویکرد تظریه داده بنیاد میباشد. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه با گسترش اقتصاد آنلاین و اینترنتی، تعداد وبسایتها پلتفرمهای خرید آنلاین بهصورت چشمگیری افزایش داشته است و روزانه صدها هزار کاربر محصولات و خدمات موردنیاز خود را از طریق این پلتفرمها خریداری میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدل شایستگیهای مصرفکنندگان در خرید آنلاین با رویکرد تظریه داده بنیاد میباشد. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، خریداران باسابقه بالا در خرید آنلاین بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بود. بـرای بررسی روایی بخش کیفی، از مدل روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگـذار بهره گرفته شد. در بخش کیفی روش تحلیل دادهها، رویکرد تحلیل مضمون بود که با نرمافزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد. نتایج پژوهش ابتدا شایستگیهای مصرفکنندگان را در 6 مرحله فرآیند خرید آنلاین دستهبندی و مدلسازی کرد. سپس با تلفیق این شایستگیها، پنج شایستگی کلیدی مصرفکنندگان در خرید آنلاین که شامل، شناسایی محصول، خودکنترلی، قدرت انتخاب، حمایت از مصرفکننده و حمایت از تصمیمگیری بود، شناسایی شد. نتایج این پژوهش با تحلیل ترکیبی از شایستگیهای مختلف مصرفکنندگان در خرید آنلاین میتواند کمک مهمی هم به مصرفکنندگان جهت افزایش کیفیت خریدهای خود و هم به مدیران پلتفرمهای خرید آنلاین جهت بهبود خدمات و افزایش میزان فروش آنها کند.
یداله دادگر؛ روحاله نظری؛ فاطمه فهیمی فر
چکیده
در ادبیات اقتصاد توسعه، مشخص نمودن اینکه چه کشوری توسعه یافتهتر است و یا چه سیاستهای تجارت خارجی بایستی دنبال شود و چگونه میتوان در سطح جهانی شرایطی برای رشد صادرات فراهم نمود، و بهطورکلی چگونه میتوان در رقابت کسب و کار در عرصه بین المللی درخشید، با شاخصهای مختلفی اندازهگیری میشود. یکی از شاخصهای مهم و اثربخش ...
بیشتر
در ادبیات اقتصاد توسعه، مشخص نمودن اینکه چه کشوری توسعه یافتهتر است و یا چه سیاستهای تجارت خارجی بایستی دنبال شود و چگونه میتوان در سطح جهانی شرایطی برای رشد صادرات فراهم نمود، و بهطورکلی چگونه میتوان در رقابت کسب و کار در عرصه بین المللی درخشید، با شاخصهای مختلفی اندازهگیری میشود. یکی از شاخصهای مهم و اثربخش در این ارتباط شاخص پیچیدگی اقتصادی است. پیچیدگی اقتصادی یک پارادایم بالقوه قدرتمند برای درک مسائل و چالشهای کلیدی اقتصادی-مدیریتی و اجتماعی قرن 21 امی و چگونگی برون رفت از آنها ارائه میدهد. در عین حال میتوان یک بعد کلیدی پیچیدگی اقتصادی را یک نماد دانش بنیانی صادرات دانست. در این مقاله به ارزیابی شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای منتخب نفتی و تأثیر مؤلفههای نوآوری، آزادی اقتصادی و متغیرهای اقتصاد کلان بر شاخص پیچیدگی اقتصادی می پردازد. نتایج مقاله نشان داد که: نخست در طول سالهای 2022-1995 میزان شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران هیچ گاه عدد مثبتی نبوده است. این در حالی است که در دوره مورد مطالعه در بین کشورهای مورد بررسی، کشورهای مکزیک و عربستان سعودی و دیگر رقبای نفتی ایران با افزایش میزان شاخص پیچیدگی اقتصادی روبرو شدهاند. دوم-بیشترین میزان صادرات ایران، محصولات با پیچیدگی متوسط و کم بوده و مواد شیمیایی و معدنی را شامل میشود. سوم- اثر شاخصهای محیط تجاری، هزینههای تحقیق و توسعه، بلوغ تجاری، تولید دانش و تکنولوژی و واردات با تکنولوژی بالا (از زیرشاخصها یا مؤلفه های تشکیل دهنده نوآوری) بر شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران، مثبت بوده است. چهارم- آزادی اقتصادی و آزادی کسب و کار اثر مثبتی بر شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران داشته است. سرانجام اثر متغیرهای نرخ تورم و نرخ ارز برشاخص پیچیدگی اقتصادی منفی بوده است.
سعید سلیمانی شیویاری؛ شهلا برجعلی لو
چکیده
امروزه شیوههای اقناعی در زندگی روزمره مردم بسیار رایج است و به عنوان یک ابزار کاربردی برای اینکه افراد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دنیای اطراف خودشان را درک کنند عمل میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای اقناعی برند بر صداقت درک شده برند با نقش میانجی ارزش درک شده و نقش تعدیل گر نیاز به شناخت به اجرا درآمد. این پژوهش از ...
بیشتر
امروزه شیوههای اقناعی در زندگی روزمره مردم بسیار رایج است و به عنوان یک ابزار کاربردی برای اینکه افراد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دنیای اطراف خودشان را درک کنند عمل میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای اقناعی برند بر صداقت درک شده برند با نقش میانجی ارزش درک شده و نقش تعدیل گر نیاز به شناخت به اجرا درآمد. این پژوهش از نظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی میباشد. در این تحقیق اطلاعات مربوط به پاسخ 384 نفر از مشتریان شهر فرش در سطح شهر تهران جمعآوری شده تا بر اساس آن رابطه بین متغیرها برای آزمون فرضیههای تحقیق بررسی شود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان داد که ارزش درک شده مشتری در رابطه بین شیوههای اقناعی برند و صداقت درک شده برند نقش میانجی دارد. و همچنین سطح معنی داری ضریب تعدیلگر نیاز به شناخت برابر 371/0 میباشد که نشان از عدم معنیدار بودن این ضریب است(05/0< p). به عبارتی نیاز به شناخت در رابطه بین شیوههای اقناعی برند و صداقت درک شده برند نقش تعدیل گر ندارد.
شقایق وقری؛ محمد جلالی فیلشور
چکیده
رهبری تحول آفرین یکی از پیش شرطهای مهم در راستای تحقق انعطافپذیری و نوآوری در سازمانها میباشد. بر این اساس، در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد سازمانی پرداخته میشود. برای تعیین روایی از روایی صوری و سازه و برای سنجش پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. رهبرانی که با خلق چشم اندازهای ...
بیشتر
رهبری تحول آفرین یکی از پیش شرطهای مهم در راستای تحقق انعطافپذیری و نوآوری در سازمانها میباشد. بر این اساس، در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد سازمانی پرداخته میشود. برای تعیین روایی از روایی صوری و سازه و برای سنجش پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. رهبرانی که با خلق چشم اندازهای نوین، تدوین و توسعه بینشها و الهام بخشی موجب تحول و نوآوری شده و با برانگیختن پیروان و ایجاد تعهد و مسئولیت پذیری و هماهنگی در آنها، عوامل و عناصر سازمانی را به گونهای بکار میگیرند که هم بقای سازمان را تضمین کرده و هم موجبات رشد آنها را فراهم سازند. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر نمونهگیری تصادفی ساده بوده و حجم نمونه بر پایه فرمول کوکران 212 نفر تعیین گردید و بین مدیران 40 کسبوکار کوچک و متوسط در شهر تهران توزیع گردید. پس از تکمیل و جمع آوری، دادههای مورد نیاز تحقیق گردآوری و با استفاده از فنون آمارتوصیفی و نرم افزار SPSS22 و فنون آمار استنباطی به کمک نرم افزارهای آماری Smart PLS3 با روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها حاکی از آن است که رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.
مونا سلیمی؛ علی حسنی
چکیده
امروزه با پیشرفت دیجیتال و اینترنت، بازاریابی کلامی بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده است. در واقع بازاریابی در شبکههای اجتماعی موجب تغییر بازاریابی کلامی شده است. یکی از مهمترین نتایج شبکههای اجتماعی شکلگیری بازاریابی کلامی الکترونیک بین اعضای این شبکهها میباشد که به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای این شبکهها مطرح ...
بیشتر
امروزه با پیشرفت دیجیتال و اینترنت، بازاریابی کلامی بستر جدیدی برای فعالیت پیدا کرده است. در واقع بازاریابی در شبکههای اجتماعی موجب تغییر بازاریابی کلامی شده است. یکی از مهمترین نتایج شبکههای اجتماعی شکلگیری بازاریابی کلامی الکترونیک بین اعضای این شبکهها میباشد که به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای این شبکهها مطرح میباشد. پدیده گردشگری همواره حائز اهمیت بوده و براساس پیشبینیهای انجام گرفته به سودآورترین صنعت جهان مبدل خواهد شد و در این بین حوزه گردشگری سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل مؤثر بر بازاریابی کلامی الکترونیک در رشد اقتصاد گردشگری سلامت (مورد مطالعه: شهر شیراز) میباشد. پژوهش توصیفی پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش شامل 56 نفر از گردشگران سلامت شهر شیراز بودند، که به صورت غیرتصادفی انتخاب و مصاحبه شدند. دادهها و سناریوها با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شدند. در این راستا، عوامل متعددی دخیل هستند که از این میان عوامل تبلیغات کلامی کاربران، بهبود تجربه گردشگران و افزایش تعامل با گردشگران به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ زیرا از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند. در نهایت با استناد به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی مبنی بر توسعه بازاریابی کلامی الکترونیک در رشد اقتصاد گردشگری سلامت (مورد مطالعه: شهر شیراز) ارائه شد.
دنیا اوحدی؛ مرتضی حضرتی
چکیده
هدف پژوهش: هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیرتنوع فرهنگی بر رفتار کار نوآورانه و انطباق روانشناختی با توجه به نقش هوش فرهنگی در کارشناسان ارشد داخلی و خارجی شاغل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی کشور است و سؤال اصلی در این پژوهش به این صورت طراحی شده است که آیا تنوع فرهنگی بر رفتار کار نوآورانه و انطباق روانشناختی با توجه به نقش میانجی گری ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیرتنوع فرهنگی بر رفتار کار نوآورانه و انطباق روانشناختی با توجه به نقش هوش فرهنگی در کارشناسان ارشد داخلی و خارجی شاغل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی کشور است و سؤال اصلی در این پژوهش به این صورت طراحی شده است که آیا تنوع فرهنگی بر رفتار کار نوآورانه و انطباق روانشناختی با توجه به نقش میانجی گری و تعدیل گری هوش فرهنگی در کارشناسان ارشد داخلی و خارجی شاغل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی کشور تأثیر دارد؟
روش پژوهش: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رابطه بین متغیرها همبستگی است. جامعهی آماری در این تحقیق کارشناسان ارشد داخلی و خارجی شاغل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی کشور هستند. تعداد نمونه مورد مطالعه برای کارشناسان ارشد داخلی 197 نفر و کارشناسان ارشد خارجی 81 نفر است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر از نوع سهمیهای و غیراحتمالی در دسترس است. پس از جمع آوری دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد، جهت ارزیابی روابط بین متغیرها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است و به طور کلی کلیه تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شده است.
نتیجه گیری پژوهش: نتیجه فرضیههای تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنادار تنوع فرهنگی بر هوش فرهنگی و همچنین تأثیر تنوع فرهنگی و هوش فرهنگی بر رفتار کار نوآورانه میباشد. همچنین نقش میانجی هوش فرهنگی در ارتباط با تنوع فرهنگی و رفتار کار نوآورانه نیز تأیید شد. بعلاوه نقش تعدیل گر هوش فرهنگی در ارتباط با تنوع فرهنگی و انطباق روانشناختی هم مورد تأیید قرار گرفت
مصطفی ترکی؛ طاهره رضوی کارآموز؛ امیرحسین مقدس؛ سیاوش علیرضایی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مشارکت رسانههای اجتماعی بر مدیریت سبز (مطالعه موردی کارکنان شرکتهای صنعتی شهرکرد) میباشد. پژوهش حاضر، از حیث هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 3000 نفر از شرکت های صنعتی شهرکرد میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 219 نفر به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مشارکت رسانههای اجتماعی بر مدیریت سبز (مطالعه موردی کارکنان شرکتهای صنعتی شهرکرد) میباشد. پژوهش حاضر، از حیث هدف، کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 3000 نفر از شرکت های صنعتی شهرکرد میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 219 نفر به عنوان نمونه انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی ساده پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. در این پژوهش از پرسشنامه مشارکت رسانه های اجتماعی جهانبانی(1397) و پرسشنامه مدیریت سبز استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از نرمافزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده گردیده است. نتایج نشان داد که میزان استفاده از رسانه های اجتماعی، نوع استفاده از رسانههای اجتماعی و میزان اعتماد به کاربران در رسانههای اجتماعی بر مدیریت سبز تأثیر مثبت دارد. این یعنی با دسترسی آسان مردم به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، اینترنت به جزء جدا نشدنی زندگی، تبدیل شده است. شرکتها به منظور استفاده بهینه از فضای ایجاد شده در تلاش هستند تا از این فرصت به نحو مطلوب و به نفع خود استفاده نمایند و مدیریت سبر را بهبود دهند.
حسین محمد بیک تبریزی؛ جمشید سالار
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر بازاریابی رسانه اجتماعی، آگاهی برند و تصویر برند بر رضایت مشتری در بانک آینده بوده است. این پژوهش از نظرهدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش انجام کار از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بانک آینده در استان مازندران به تعداد 1350 نفر میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر بازاریابی رسانه اجتماعی، آگاهی برند و تصویر برند بر رضایت مشتری در بانک آینده بوده است. این پژوهش از نظرهدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش انجام کار از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بانک آینده در استان مازندران به تعداد 1350 نفر میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 384 نفر انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بازاریابی رسانه اجتماعی و آگاهی برند بر رضایت مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارند، اما تصویر برند بر رضایت مشتری تأثیر مثبت و معنادار ندارد. از طرفی بازاریابی رسانه اجتماعی بر آگاهی برند تأثیر مثبت و معنادار دارد. ولی بازاریابی رسانه اجتماعی بر تصویر برند تأثیر مثبت و معنادار ندارد. همچنین بازاریابی رسانه اجتماعی بر رضایت مشتری با نقش واسطهای آگاهی برند تأثیر مثبت و معنادار دارد. اما بازاریابی رسانه اجتماعی بر رضایت مشتری با نقش واسطهای تصویر برند تأثیر مثبت و معنادار ندارد.
حسنعلی محمودی
چکیده
خلاقیت و نوآوری و توان کشف فرصتهای جدید از بارزترین ویژگیهای کارآفرینان است. کارآفرینی در واقع نوعی کنش انسانی میباشد که در عرصه فعالیت اقتصادی به وجود میآید. رقابت در تکنولوژی و تضمین و تداوم حیات و بقا در سازمانها و صنایع نیازمند یافتن راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها ...
بیشتر
خلاقیت و نوآوری و توان کشف فرصتهای جدید از بارزترین ویژگیهای کارآفرینان است. کارآفرینی در واقع نوعی کنش انسانی میباشد که در عرصه فعالیت اقتصادی به وجود میآید. رقابت در تکنولوژی و تضمین و تداوم حیات و بقا در سازمانها و صنایع نیازمند یافتن راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. کارآفرینی در سازمانها و صنایع، شامل پرورش رفتارهای کارآفرینانه در این حوزه است که در آن، مدیران شرایطی را فراهم میکنند تا کلیه کارکنان از روحیه کارآفرینی برخوردار شوند. این پژوهش در صدد شناسایی چالشهای نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در سازمان توسعه تجارت ایران میباشد و سعی بر آن شده که یک مدل تلفیقی از این مشکلات تحت عنوان موانع کارآفرینی در این حوزه تهیه شود که موانع مورد بررسی شامل آموزش، ویژگیهای مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، بُعد زمان و تکنولوژی میباشد. همچنین به بحث درباره برنامههای آموزشی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه و ترویج کارآفرینی پرداخته شده است و تلاش گردیده تا اهمیت نقش کارآفرینی و دیدگاه کارآفرینانه در راهاندازی کسب و کار و مدیریت سازمانهای بزرگ نشان داده شود. دادهها با آزمونهای تی استیودنت، آزمون معناداری ضریب همبستگی اسپیرمن (p) و آزمون معناداری بتا (β) و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
علی شهابی؛ محمدرضا انبیائی
چکیده
امروزه با ورود فناوریهای نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمانها میتوانند بهرهوری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالشهای متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریمها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکتهای خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرمافزاری ...
بیشتر
امروزه با ورود فناوریهای نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمانها میتوانند بهرهوری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالشهای متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریمها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکتهای خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرمافزاری مجبور هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و مطرح شدن فناوریهای جدید مانند اینترنت اشیا، سرویسهایی برای سازمانها ارائه میشود که به کمک آنها میتوانند معماری سازمانی کارآمدتری از قبل داشته باشند. نتیجۀ این تحقیق طراحی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء برای شرکتهای خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت میباشد. برای رسیدن به این هدف واحد بازرسی یکی از شعب شرکت کویر موتور بهعنوان مطالعه موردی انتخاب و با استفاده از یک قطعه سختافزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، فرآیندهای آن بازنویسی شده است؛ سپس با انتخاب چارچوب معروف زکمن بهعنوان معماری سازمانی، دو سطر نخست این چارچوب با اینترنت اشیاء بازنویسی شده و یک معماری سازمانی نوین مبتنی بر اینترنت اشیاء ایجاد شده است. در این تحقیق اینترنت اشیا متغیر مستقل و ستونهای چارچوب زکمن (داده، کارکرد، شبکه، افراد، زمان، انگیزه) متغیرهای وابسته میباشند. بر همین اساس شش فرضیه برای تحقیق در نظر گرفته و متناسب با سوالات تحقیق و فرضیهها، پرسشنامهای برای خبرگان علمی در حوزه معماری سازمانی و اینترنت اشیاء طراحی شد و پس از گردآوری نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل پرسشنامه با آزمون مربع کای، پرسشنامهای نیز برای متخصصین صنعت حمل و نقل (مدیران و کارشناسان متخصص حوزه فناوری اطلاعات شرکتهای خدمات پس از فروش) طراحی و پس از تکمیل توسط آنها و تجزیه و تحلیل با آزمون ویلکاکسون مرتبه سوم در خصوص فرضیههای تحقیق نتیجهگیری شد، که در نهایت از شش فرضیه تحقیق، فرضیه چهارم تحقیق مردود، و فرضیه اول، دوم، سوم و پنجم و ششم تأیید شد.
بهزاد حقی شیروانه ده؛ یوسف پاشازاده
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه برند محصولات شرکت پالایش نفت تبریز میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز بوده و آمار آنها بر اساس اطلاعات دریافتی حدود 1500 نفر میباشد. نمونه برآورد شده برابر 306 نفر بر اساس فرمول کوکران می باشد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه برند محصولات شرکت پالایش نفت تبریز میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت پالایش نفت تبریز بوده و آمار آنها بر اساس اطلاعات دریافتی حدود 1500 نفر میباشد. نمونه برآورد شده برابر 306 نفر بر اساس فرمول کوکران می باشد که با روش نمونهگیری تصادفی از جامعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای استاندارد استفاده شد. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون رگرسیون گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تصویر ذهنی صنعت بر ایجاد و توسعه برند محصولات شرکت پالایش نفت تبریز تاثیرگذار میباشد. تصویر ذهنی از برند و محصول بر ایجاد و توسعه برند محصولات شرکت پالایش نفت تبریز تاثیرگذار میباشد. آگاهی از برند و میراث برند بر ایجاد و توسعه برند محصولات شرکت پالایش نفت تبریز تاثیرگذار میباشد. همچنین، محیط داخلی شرکت و محیط خارجی شرکت بر ایجاد و توسعه برند محصولات شرکت پالایش نفت تبریز تاثیرگذار میباشد.
ناصر عسگری؛ سلمان جواشی جدید؛ سید فرامرز قرآنی؛ کورش قاعد
چکیده
امروزه مدیریت دانش به یکی از مهمترین وظایف سازمانها تبدیل شده که میتواند بر عملکرد و موفقیت این سازمانها تاثیر زیادی داشته باشد. از این رو شناخت و بهبود عوامل ارتقا دهنده آن میتواند به بقا و سودآوری سازمان کمک کند. از میان زیرساختهای گوناگون مورد نیاز برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش، در این پژوهش نقش فناوری اطلاعات و شبکههای ...
بیشتر
امروزه مدیریت دانش به یکی از مهمترین وظایف سازمانها تبدیل شده که میتواند بر عملکرد و موفقیت این سازمانها تاثیر زیادی داشته باشد. از این رو شناخت و بهبود عوامل ارتقا دهنده آن میتواند به بقا و سودآوری سازمان کمک کند. از میان زیرساختهای گوناگون مورد نیاز برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش، در این پژوهش نقش فناوری اطلاعات و شبکههای اجتماعی فناوریمحور و همچنین میزان تاثیرگذاری آنها بر اقدامات چهارگانه مدیریت دانش (خلق، ذخیرهسازی، تسهیم و کاربرد دانش) بررسی شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان بانک اقتصاد نوین در شهر تهران هستند که با توجه به اطلاعاتی که داشتند، می-توانستند اطلاعات با ارزشی را در اختیار محقق قرار دهند. برای نمونهگیری از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و تعداد آن نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان 272 نفر انتخاب شدند.دادهها به روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که فناوریهای اطلاعاتی و شبکههای اجتماعی فناوریمحور بر تسهیل هر چهار اقدام مدیریت دانش تاثیر مثبت دارند و همچنین تسهیم دانش، خلق دانش، ذخیرهسازی دانش و کاربرد دانش به ترتیب از اولویتهای بیشتری برخوردار هستند.
فاطمه جمالی؛ عبدالحمید صفایی قادیکلایی؛ حمیدرضا فلاح لاجیمی
چکیده
تضمین کیفیت کالاها به هنگام جابهجایی آن در طول زنجیره تامین همواره مسئلهی مهمی بودهاست. تکنولوژی بلاکچین با ثبت داده، تضمین شفافیت و تغییرناپذیری آن، همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزه زنجیره تامین قرار گرفتهاست. در ایران با توجه به رشد روزافزون رقبا در صنایع لبنی، افزایش بهرهوری در زنجیره تامین این صنعت مسئلهای حائز اهمیت ...
بیشتر
تضمین کیفیت کالاها به هنگام جابهجایی آن در طول زنجیره تامین همواره مسئلهی مهمی بودهاست. تکنولوژی بلاکچین با ثبت داده، تضمین شفافیت و تغییرناپذیری آن، همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزه زنجیره تامین قرار گرفتهاست. در ایران با توجه به رشد روزافزون رقبا در صنایع لبنی، افزایش بهرهوری در زنجیره تامین این صنعت مسئلهای حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش معرفی عوامل موثر در پیادهسازی بلاکچین در صنعت فراوردههای لبنی و همچنین بررسی روابط ساختاری آنها است. به این منظور، پس از استخراج عوامل از ادبیات تحقیق، میزان موثر بودن آن توسط تکنیک دلفی فازی تعیین شد. از 39 شاخص استخراجشده، 27 شاخص در تحقیق باقی ماندند و با تکنیک دیمتل فازی تردیدی تحلیل شدند. مطابق با نتایج تحلیل دیمتل فازی تردیدی، درنظرگرفتن میزان بلوغ فناوری بلاکچین موثرترین عامل و ایجاد سرعت تاثیرپذیرترین عامل برای پیادهسازی بلاکچین در صنعت مورد نظر هستند. نتایج این تحقیق به کسانی که قصد پیاده سازی بلاکچین در شرکت فراورده های لبنی دارند کمک میکند تا عواملی که باید برای این کار درنظر بگیرند را به خوبی بشناسند. مطالعات محققان بعدی میتواند با مدلسازی یا ارائه ی نحوهی پیاده سازی این تکنولوژی در صنعت مورد نظر، دستیابی به این هدف را تسهیل کند. همچنین محققان میتوانند حوزههای متفاوت کاربردی برای پیاده سازی بلاکچین مورد بررسی قرار دهند.
فرح روز پورحسینی؛ علیرضا فرخ بخت فومنی
چکیده
بیمه در زمره مهمترین ابزارهایی است که برای ایجاد آمادگی رویارویی با تهدیدات ابداع شده است. بیتردید بیمه از بزرگترین دستاوردهای زندگی توسعه یافته بشری است که از بسیاری جهات کارآمدی خود را اثبات نموده است. از این رو هدف اصلی پژوهش تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت بر تمایل به ارتباط بلندمدت در مشتری با توجه به نقش تصویر شرکت و رفتار ...
بیشتر
بیمه در زمره مهمترین ابزارهایی است که برای ایجاد آمادگی رویارویی با تهدیدات ابداع شده است. بیتردید بیمه از بزرگترین دستاوردهای زندگی توسعه یافته بشری است که از بسیاری جهات کارآمدی خود را اثبات نموده است. از این رو هدف اصلی پژوهش تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت بر تمایل به ارتباط بلندمدت در مشتری با توجه به نقش تصویر شرکت و رفتار شهروندمشتریان بیمه دی در استان گیلان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها در دسته ی تحقیقات توصیفی قرار دارد.جامعه آماری تحقیق مشتریان نمایندگی های بیمه دی در استان گیلان هستند.روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع غیر احتمالی در دسترس است.تعداد نمونهی مورد محاسبه برابر با 365 نفر میباشد. به دلیل عدم دریافت برخی از پرسشنامهها، حدود 400 عدد پرسشنامه توزیع گردید. از این تعداد حدود 379 عدد پرسشنامه برگشت داده شد. برخی از پرسشنامههای مرجوعی تکمیل نشده بودند و در نهایت با توجه به اینکه نمونهی محاسبه شده برابر با 365 نفر از مشتریان بودند به همین دلیل از 365 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل نهایی استفاده شده است. روش گردآوری داده ها در این پژوهش میدانی و ابزار گردآوری نیز پرسشنامه بوده است. در این پژوهش از نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که تمامی فرضیه های پژوهش به غیر از تاثیر مسئولیتپذیری اقتصادی بر تصویر شرکت بیمه دی استان گیلان مورد تایید قرار گرفت.
زهره خواجه سعید؛ جلال ستاری
چکیده
در صادرات یکی از جذابترین روشهای ورود به بازارهای خارجی برای شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. آنچه در این میان مهم است بررسی عوامل مؤثر بر صادرات و تعیین متغیرهای مهم و سپس سیاستگذاری مناسب براساس نتایج حاصل از تحقیق و توسعه صادرات کالا و خدمات میباشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد مالی شرکت های ...
بیشتر
در صادرات یکی از جذابترین روشهای ورود به بازارهای خارجی برای شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. آنچه در این میان مهم است بررسی عوامل مؤثر بر صادرات و تعیین متغیرهای مهم و سپس سیاستگذاری مناسب براساس نتایج حاصل از تحقیق و توسعه صادرات کالا و خدمات میباشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد مالی شرکت های صادراتی صورت پذیرفته است. جامعه آماری را شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط تشکیل میدهند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه در میان340 شرکت فعال که در حوزه بینالملل این صنعت فعالیت دارند، از طریق کانالهای ارتباطی مجازی گردآوری گردید و حدود 150 شرکت به عنوان نمونه براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، به گویههای پرسشنامه پاسخ دادند. سپس دادههای این پرسشنامهها استخراج و با استفاده از نرمافزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. تجزیه و تحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که منابع مالی، منابع اطلاعاتی و منابع رابطه ای بر عملکرد مالی شرکت های صادراتی تأثیر معناداری دارد.
حمید آسایش؛ مهدی کمالی؛ سهیلا جوکار
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر همهگیری کووید۱۹ (کرونا) بر تورم تولیدی (به عنوان فشار به کسب و کار ) است. برای این منظور از دادههای سالهای ۱۴۰۰-۱۳۶۰ و الگوهای خود رگرسیون با وقفههای توزیعی (ARDL) و تصحیح خطا (ECM) استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، کرونا و تحریمهای اقتصادی منجر به افزایش تورم تولیدی (به عنوان مانعی برای کسب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر همهگیری کووید۱۹ (کرونا) بر تورم تولیدی (به عنوان فشار به کسب و کار ) است. برای این منظور از دادههای سالهای ۱۴۰۰-۱۳۶۰ و الگوهای خود رگرسیون با وقفههای توزیعی (ARDL) و تصحیح خطا (ECM) استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، کرونا و تحریمهای اقتصادی منجر به افزایش تورم تولیدی (به عنوان مانعی برای کسب و کار ) در دوره مورد بررسی شده است. همچنین، به ازای هر واحد افزایش نقدینگی و نرخ ارز واقعی، تورم تولیدی (به عنوان مانعی برای کسب و کار )به ترتیب ۹/۱ و ۷/۰ واحد افزایش خواهد داشت. طبق یافتههای پژوهش، اثر ضد تورمی مربوط مخارج آموزشی کسب و کارها، همزمان و با وقفه در کاهش فشار به کسب و کارها مؤثر بوده است. علاوه بر این، به ازای یک واحد افزایش در درآمد سرانه، فشار به کسب و کارها ۸/۰ واحد کاهش یافت. بر اساس یافتههای به دست آمده، سرعت رسیدن به تعادل ۵۱ درصد خواهد بود که نشان میدهد که ۵۱ درصد از خطای عدم تعادل در کوتاهمدت در هر دوره به صورت همگرا تعدیل میشود.
محمدامین رشیدی؛ محمدمبین شفیعی ناطق؛ سروش شایگان نریمان
چکیده
تحول دیجیتال در سالهای اخیر بسیاری از صنایع را دگرگون ساخته است. از پیامدهای تحول دیجیتال میتوان به تغییر ساختارها، رویهها و فرآیندها اشاره کرد. موج تحول دیجیتال صنعت بانکداری را نیز دچار تغییرات اساسی نموده است. بانکداری دیجیتال به ارائه خدمات بانکی بر بستر فناوریهای دیجیتال گفته میشود. صنعت بانکداری ایران در سالهای اخیر ...
بیشتر
تحول دیجیتال در سالهای اخیر بسیاری از صنایع را دگرگون ساخته است. از پیامدهای تحول دیجیتال میتوان به تغییر ساختارها، رویهها و فرآیندها اشاره کرد. موج تحول دیجیتال صنعت بانکداری را نیز دچار تغییرات اساسی نموده است. بانکداری دیجیتال به ارائه خدمات بانکی بر بستر فناوریهای دیجیتال گفته میشود. صنعت بانکداری ایران در سالهای اخیر به سمت خدمات دیجیتال روی آورده است و میتوان این صنعت را یکی از صنایع پیشرو در کشور دانست. با این حال موانع ورود استراتژیکی در راه بانکها برای پیوستن به موج تحول دیجیتال وجود دارد و بعضاً آنها را از پیوستن به این موج باز میدارد. پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب موانع ورود استراتژیک به صنعت بانکداری دیجیتال در ایران را بررسی میکند. این پژوهش در یک بازه ده سال از سال 1391 تا 1401 پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه را بررسی و مهمترین موانع ورود استراتژیک به صنعت بانکداری دیجیتال را استخراج نموده است. بررسی پژوهشها نشان میدهد که موانع ورود استراتژیک به صنعت بانکداری دیجیتال در ایران به دو دسته کلی «درونی» و «بیرونی» تقسیم شده و عواملی نظیر: موانع فرهنگی، مدیریتیف فناوری، مالی، سیاسی-حقوقی و مهارتی در بر آن اثرگذار هستند.
علی سرورخواه؛ زهرا جوربنیان
چکیده
در این مقاله چگونگی استفاده از متامدل شبکه عصبی مصنوعی برای تحلیل حساسیت مدل مقدار اقتصادی سفارش در حالت اثرات تعاملی دو فاکتوری ارایه و نشان داده شده است که استفاده از این متامدل برای تحلیل حساسیت مقدار اقتصادی سفارش در مقایسه با روش فعلی (یک فاکتور در هر بار) مناسبتر است. برای این منظور، از یک شبکه عصبی پیشرو پسانتشار با یک لایه ...
بیشتر
در این مقاله چگونگی استفاده از متامدل شبکه عصبی مصنوعی برای تحلیل حساسیت مدل مقدار اقتصادی سفارش در حالت اثرات تعاملی دو فاکتوری ارایه و نشان داده شده است که استفاده از این متامدل برای تحلیل حساسیت مقدار اقتصادی سفارش در مقایسه با روش فعلی (یک فاکتور در هر بار) مناسبتر است. برای این منظور، از یک شبکه عصبی پیشرو پسانتشار با یک لایه مخفی، توابع محرک سیگمویید در لایه مخفی، فاکتورهای موثر بر EOQ بهعنوان ورودی و مقدار اقتصادی سفارش بهعنوان خروجی مدل استفاده شده است. معیارهای حساسیت بر اساس وزنهای اتصال تعریف شده و رویه متدولوژی در یک مثال عددی نشان داده شده است. باظهور نظامهای هوشمند ، پردازش دادهها و مدلهای مرتبط با آنها از قبیل شبکههای عصبی مصنوعی، الگوریتم ژنتیک ، منطق فازی و نظایرآنها که با الهام از گوشهای از طبیعت طراحی و مدلسازی شدهاند، پیشرفت مهمی در تجزیهوتحلیل دادهها صورت گرفته است.یکی از اصلیترین ویژگیهای شبکه عصبی مصنوعی، که از ساختار و عملکرد شبکههای عصبی طبیعی الهام گرفته است، پردازش موازی اطلاعات ورودی توسط واحدهای پردازش نرونی است.
مهدی اجلی؛ علی سوری
چکیده
اینترنت به عنوان یک اختراع انقلابی، همیشه در حال تبدیل شدن به نوع جدیدی از سختافزار و نرمافزار است که آن را برای هرکسی غیرقابل پیشگیری میکند. نوع ارتباطی که امروزه دیده میشود، انسان به انسان یا انسان با دستگاه است، اما اینترنت اشیا آینده بزرگی را برای اینترنت که در آن نوع ارتباط ماشین به ماشین است، نوید میدهد. اینترنت اشیا ...
بیشتر
اینترنت به عنوان یک اختراع انقلابی، همیشه در حال تبدیل شدن به نوع جدیدی از سختافزار و نرمافزار است که آن را برای هرکسی غیرقابل پیشگیری میکند. نوع ارتباطی که امروزه دیده میشود، انسان به انسان یا انسان با دستگاه است، اما اینترنت اشیا آینده بزرگی را برای اینترنت که در آن نوع ارتباط ماشین به ماشین است، نوید میدهد. اینترنت اشیا به عنوان پارادایمی تعریف میشود که در آن اشیاء با حسگرها، محرکها و پردازندهها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند تا هدفی معنادار داشته باشند. مدیریت منابع انسانی یک رویکرد سیستماتیک است که شیوههایی را برای پشتیبانی از تمام جنبههای چرخه زندگی کارکنان، از استخدام تا خروج، ارائه میدهد. این مقاله به بررسی تاثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی در انقلاب صنعتی چهارم و تلاش برای توسعه یک چارچوب برای درک آن پرداخته است . نتایج بررسی نشان داد که در طول انتقال گردش کار به یک گردش کار دیجیتالی و ساده، نیاز به اندازه گیری مزایای راه حلهای داخلی و برون سپاری برای مدیریت پرسنل وجود دارد. اینها پارامترهایی هستند که میتوانند هزینههای راه حل داخلی یا راه حل مدیریت سرمایه انسانی مبتنی بر ابر را از طریق سنجیدن هر دو گزینه به طور عینی توجیه نمایند. این شاخصهای کلیدی عملکرد عبارتند از گردش کار، انعطاف پذیری، مسئولیت و مقرون به صرفه بودن. گردش کار فرآیند تداوم در ورودی-خروجی در شرکت است که گاهی اوقات میتواند فشرده شود. بدون کمک اتوماسیون، تنظیم این موارد به دلیل تکراری بودن مستعد اشتباه هستند.
سید محمد باقر موسوی؛ مهدی فدایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تحول سواد بازاریابی دیجیتال بر تبلیغات تجاری فروشگاههای زنجیرهای می باشد. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و نیز جهتگیری پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. از نمونهگیری طبقهای متناسب برای نمونهگیری استفاده و حجم نمونه 266 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تحول سواد بازاریابی دیجیتال بر تبلیغات تجاری فروشگاههای زنجیرهای می باشد. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و نیز جهتگیری پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. از نمونهگیری طبقهای متناسب برای نمونهگیری استفاده و حجم نمونه 266 نفر تعیین شد. در این پژوهش ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته در طیف 5 گزینهای لیکرت میباشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده از کل سوالات نشاندهنده پایایی خوب ابزار است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج آزمونها بیان داشت که متغیرهای قیمت، امنیت و اعتماد، محیط بازاریابی دیجیتال، ویژگی محصول و سهولت خرید بر تبلیغات تجاری فروشگاههای زنجیرهای در تحول سواد بازاریابی دیجیتال تأثیر معناداری داشته و متغیر پیشنهادات ارتقایی تأثیر گذار نبوده است.
ابراهیم بهرامی نیا؛ سید روح اله وحدتی پور؛ سید حسین ایزدی
چکیده
هدف تحقیق حاضر نیازسنجی و اولویتبندی آموزشی و اقتصادی سرمایهگذاران بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد. دادههای تحقیق با استفاده از روش سلسلهمراتبی تحلیل شد. جامعه پژوهش شامل کلیه سرمایهگذاران بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد که بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این تعداد ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر نیازسنجی و اولویتبندی آموزشی و اقتصادی سرمایهگذاران بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد. دادههای تحقیق با استفاده از روش سلسلهمراتبی تحلیل شد. جامعه پژوهش شامل کلیه سرمایهگذاران بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد که بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این تعداد به 200 نفر میرسد. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری در دسترس میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق مهمترین عوامل موثر در اولویتبندی آموزشی سرمایهگذاران بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب از قویترین عامل تا ضعیفترین عامل عبارتاند از: آموزش روشهای صحیح برقراری ارتباط با گردشگر، آموزش حذف پندارهای نادرست در مورد گردشگری، آموزش راهکارهای صحیح سرمایهگذاری در بخش گردشگری، آموزش مبانی اقتصادی گردشگری، آموزش مستمر و متناوب جهت آموزش اصول گردشگری، ایجاد نظام آموزشی موثر و کارا به منظور شناخت نیازهای استراتژیک صنعت گردشگری، آموزش بیمهای و مالیاتی بخش گردشگری، آموزش مبانی حقوقی گردشگری. مهمترین عوامل موثر در اولویتبندی اقتصادی سرمایهگذاران بخش گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب از قویترین عامل تا ضعیفترین عامل عبارت اند از: درآمدزایی در بخش گردشگری ورزشی، درآمدزایی در بخش حمل و نقل و هتلینگ گردشگری، درآمدزایی در بخش توریسم درمانی، درآمدزایی در بخش صنایع دستی گردشگری، درآمدزایی در بخش تفریحی گردشگری، درآمدزایی در بخش بومگردی گردشگری، درآمدزایی در بخش گردشگری فرهنگی و مذهبی، درآمدزایی در بخش گردشگری طبیعی می باشد
میلاد قنبری؛ زهره دهدشتی
چکیده
هدف: در این پژوهش هدف اصلی بررسی تاثیر بازیوارسازی بر وفاداری مصرفکننده با توجه به نقش میانجی نگرش نسبت به برند و قصد درگیری می باشد.روش: از لحاظ روش جمعآوری دادهها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و از نظر هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان و خریداران ایرانی سراسر کشور، فروشگاه اینترنتی دیجیکالا میباشد. ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش هدف اصلی بررسی تاثیر بازیوارسازی بر وفاداری مصرفکننده با توجه به نقش میانجی نگرش نسبت به برند و قصد درگیری می باشد.روش: از لحاظ روش جمعآوری دادهها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و از نظر هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان و خریداران ایرانی سراسر کشور، فروشگاه اینترنتی دیجیکالا میباشد. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس است. ابزار راﻳـﺞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ(آنلاین)، ابزار اصلی ﺑـﺮای ﺟﻤـﻊآوری دادههای اﻳـﻦ ﭘـﮋوهش اﺳﺖ. در طرف دیگر برای ارزیابی پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. از آزمون سوبل نیز برای سنجش معناداری تاثیر متغیر میانجی استفاده میشود. همچنین دادههای پژوهش در قالب مدلسازی معادلههای ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار Amos تحلیل میشود.یافتهها: این مدل که شامل تاثیر مستقیم بازیوارسازی بر وفاداری مصرف کننده و همچنین تاثیر بازیوارسازی از طریق میانجیگری نگرش نسبت به برند و قصد درگیری بر وفاداری مصرف کننده بود، مولفههای آن مورد آزمون قرار گرفت. همچنین در ارزیابی بخش ساختاری مدل بین سازههای درون زا و برون زا ارتباط قوی برخوردار است و مدل کلی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.نتیجهگیری: پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که بازیوارسازی (سودمندی درک شده، درک سهولت استفاده، اثر اجتماعی درک شده، لذت درک شده) از طریق متغیر میانجی نگرش نسبت به برند و قصد درگیری، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری مصرفکننده تاثیر مثبت و معناداری دارد.