نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

هدف این پؤوهش بررسی تاثیر قصد کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی دانشجویان با توجه به نقش تعدیل‌گر ترس از شکست و سواد اقتصادی است. پژوهش حاضر از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ روﯾﮑﺮد، کمی و از ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ‌ﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران و شاهد بودند که تعداد 310 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده‌ﻫﺎ پنج پرسش‌نامه استاندارد قصد کارآفرینی پرسش‌نامه لینان و چن (2009)، رفتار کارآفرینانه گیره و همکاران (2020)، استقلال، نوآوری و ریسک‌پذیری بولتون و لین (2011)، ترس از شکست کاچیوتی و همکاران (2020)، سواد اقتصادی سوراتنو و همکاران (2021) بوده است. همچنین ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ﻫﺎ با استفاده از ﻣﺪل‌ﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻧﺮم‌اﻓﺰار SmartPLS انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای استقلال، نوآوری و ریسک‌پذیری دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی دارند. همچنین قصد کارآفرینی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه دارد. متغیر ترس از شکست رابطه بین قصد و رفتار را تعدیل منفی و متغیر سواد اقتصادی تعدیل مثبتی بر این رابطه دارد. یافته‌های پژوهش نقش مهم ویژگی‌های شخصیتی بر قصد کارآفرینی و اهمیت تعدیل‌گرهای معرفی شده برای پر کردن شکاف بین قصد و رفتار کارآفرینانه را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of Entrepreneurial Intention on Entrepreneurial Behavior of Students Considering the Moderating Role of Fear of Failure and Economic Literacy

نویسندگان [English]

  • Ali Panahi 1
  • Amin Habibirad 2
  • Hadi Motie 2

1 Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

2 Department of Industrial Management and Entrepreneurship, Faculty of Human Sciences, Shahed University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of entrepreneurial intention on the entrepreneurial behavior of students with regard to the role of the modifier of fear of failure and economic literacy. The present research is applied in terms of purpose, quantitative in terms of approach, and descriptive-correlational in terms of research type. The statistical population of the study included all undergraduate students in the field of management at Shahid Beheshti, Allameh Tabataba'i, Tehran, and Shahed universities, of which 310 individuals were selected randomly. The data collection tool consisted of five standard questionnaires: entrepreneurial intention questionnaire by Linan and Chen (2009), entrepreneurial behavior by Gurbuz et al. (2020), autonomy, innovation, and risk-taking by Bolton and Lane (2011), fear of failure by Cacciotti et al. (2020), and economic literacy by Suryatno et al. (2021). Additionally, data analysis was performed using structural equation modeling and SmartPLS software. The research results showed that the variables of student autonomy, innovation, and risk-taking have a significant and positive impact on entrepreneurial intentions. Also, entrepreneurial intentions have a significant and positive impact on entrepreneurial behavior. The fear of failure variable negatively moderates the relationship between intention and behavior, and the economic literacy variable positively moderates this relationship. The research findings highlight the critical role of personal characteristics on entrepreneurial intentions and the importance of the introduced moderators for bridging the gap between entrepreneurial intentions and behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Entrepreneurial intention
  • Entrepreneurial behavior
  • Economic literacy
  • Fear of failure