سید رسول حسینی؛ غلام مولا ابوبکری؛ فاطمه حکمتی نیک؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه با گسترش اقتصاد آنلاین و اینترنتی، تعداد وبسایتها پلتفرمهای خرید آنلاین بهصورت چشمگیری افزایش داشته است و روزانه صدها هزار کاربر محصولات و خدمات موردنیاز خود را از طریق این پلتفرمها خریداری میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدل شایستگیهای مصرفکنندگان در خرید آنلاین با رویکرد تظریه داده بنیاد میباشد. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه با گسترش اقتصاد آنلاین و اینترنتی، تعداد وبسایتها پلتفرمهای خرید آنلاین بهصورت چشمگیری افزایش داشته است و روزانه صدها هزار کاربر محصولات و خدمات موردنیاز خود را از طریق این پلتفرمها خریداری میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدل شایستگیهای مصرفکنندگان در خرید آنلاین با رویکرد تظریه داده بنیاد میباشد. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، خریداران باسابقه بالا در خرید آنلاین بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بود. بـرای بررسی روایی بخش کیفی، از مدل روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگـذار بهره گرفته شد. در بخش کیفی روش تحلیل دادهها، رویکرد تحلیل مضمون بود که با نرمافزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد. نتایج پژوهش ابتدا شایستگیهای مصرفکنندگان را در 6 مرحله فرآیند خرید آنلاین دستهبندی و مدلسازی کرد. سپس با تلفیق این شایستگیها، پنج شایستگی کلیدی مصرفکنندگان در خرید آنلاین که شامل، شناسایی محصول، خودکنترلی، قدرت انتخاب، حمایت از مصرفکننده و حمایت از تصمیمگیری بود، شناسایی شد. نتایج این پژوهش با تحلیل ترکیبی از شایستگیهای مختلف مصرفکنندگان در خرید آنلاین میتواند کمک مهمی هم به مصرفکنندگان جهت افزایش کیفیت خریدهای خود و هم به مدیران پلتفرمهای خرید آنلاین جهت بهبود خدمات و افزایش میزان فروش آنها کند.