نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مدیریت بازرگانی ،دانشگاه پیام نور،مازندران،ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تأثیر بازاریابی رسانه اجتماعی، آگاهی برند و تصویر برند بر رضایت مشتری در بانک آینده بوده است. این پژوهش از نظرهدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش انجام کار از نوع توصیفی-پیمایشی می‏باشد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بانک آینده در استان مازندران به تعداد 1350 نفر می‏باشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 384 نفر انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از نرم‏افزار PLS استفاده شده است. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که بازاریابی رسانه اجتماعی و آگاهی برند بر رضایت مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارند، اما تصویر برند بر رضایت مشتری تأثیر مثبت و معنادار ندارد. از طرفی بازاریابی رسانه اجتماعی بر آگاهی برند تأثیر مثبت و معنادار دارد. ولی بازاریابی رسانه اجتماعی بر تصویر برند تأثیر مثبت و معنادار ندارد. همچنین بازاریابی رسانه اجتماعی بر رضایت مشتری با نقش واسطه‏ای آگاهی برند تأثیر مثبت و معنادار دارد. اما بازاریابی رسانه اجتماعی بر رضایت مشتری با نقش واسطه‏ای تصویر برند تأثیر مثبت و معنادار ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of social media marketing, brand awareness and brand image on customer satisfaction (case study: Aindeh Bank)

نویسندگان [English]

  • Hossein mohammadbeyk Tabrizi 1
  • Jamshid Salar 2

1 Master's student, Department of Business Administration, Payam Noor University, Mazandaran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research was the effect of social media marketing, brand awareness and brand image on customer satisfaction in Aydeh Bank. This research is applied in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of the method of doing the work. The statistical population of this research is 1350 customers of Aindeh Bank in Mazandaran province, of which 384 people were selected using Cochran's formula. PLS software was used for data analysis. Research findings show that social media marketing and brand awareness have a positive and significant effect on customer satisfaction, but brand image does not have a positive and significant effect on customer satisfaction. On the other hand, social media marketing has a positive and significant effect on brand awareness. But social media marketing does not have a positive and meaningful effect on the brand image. Also, social media marketing has a positive and significant effect on customer satisfaction with the mediating role of brand awareness. But social media marketing does not have a positive and significant effect on customer satisfaction with the mediating role of brand image.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social media marketing
  • brand image
  • brand awareness
  • customer satisfaction
حاجی علی اکبری, فیروزه, موسوی, نرگس. (1398). تأثیر مؤلفه‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر پاسخ‌دهی مشتریان در صنعت گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان ابهر). مدیریت بازاریابی, 14(42), 57-76.
خلیلیان گورتانی, سمیه؛ دائی کریم زاده, سعید. (1397). تأثیر تصویر برند، قیمت، اعتماد و ارزش بر قصد رزرو اینترنتی هتل‏ها (مورد مطالعه: هتل‏های شهر اصفهان). گردشگری و توسعه, 7(1), 61-83.
رجب زاده, رضا؛ طالب پور, مهدی؛ حدادیان, علیرضا؛ جباری نوقابی, مهدی. (1398). تبیین اثر ارزش ویژه‌ی برند، تصویر برند و تعهد هوادار بر برندسازی بین المللی باشگاه‌های برتر فوتبال کشور. مجله رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی, 6(21), 21-33.
شیرخدایی, میثم, شاهی, محبوبه, نجات, سهیل, محمودی نسب, سحر. (1396). بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر شکل‌گیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعة برند (مطالعة موردی: شبکة اجتماعی اینستاگرام). تحقیقات بازاریابی نوین, 7(3), 107-124.
مهرنوش, مینا؛ طهماسبی, داریوش. (1396). اثر ارزش ویژۀ برند و سرمایۀ اجتماعی بر تصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند). مدیریت بازرگانی, 9(4), 905-925.
 
Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the value of a brand name. New York: The Free PressAgarwal, MK & VR Rao, 1997. An empirical comparison of consumer-based measures of brand equity. Marketing Letter, 7, 237-247.
Abbas, U., Islam, K. A., Hussain, S., Baqir, M., & Muhammad, N. (2021). Impact of Brand Image on Customer Loyalty With the Mediating Role of Customer Satisfaction and Brand Awareness. International Journal of Marketing Research Innovation, 5(1), 1-15.‏
Bilgin, Y. (2018). The effect of social media marketing activities on brand awareness, brand image and brand loyalty. Business & management studies: an international journal, 6(1), 128-148.‏
Dewindaru, D., Syukri, A., Maryono, R. A., & Yunus, U. (2022). Millennial customer response on social-media marketing effort, brand image, and brand awareness of a conventional bank in Indonesia. Linguistics and Culture Review, 6, 397-412.‏
Godey, B., Manthiou, A., Pederzoli, D., Rokka, J., Aiello, G., Donvito, R. & Singh, R. (2016). Social media marketing efforts of luxury brands: influence on brand equity and consumer behavior, Journal of business research, Vol. 69(12), PP. 5833-5841.
Ferreira, J.B, da Rocha, A. & Ferreira da Silva, J. (2014). Impacts of technology readiness on emotions and cognition in Brazil, Journal of Business Research, Vol. 67(5), PP. 865-873.
Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management Building, Measuring, and Managing Brand Equity. United Stated of America: Pearson.
Keller, K. L., & Lehmann, D. R. (2006). Brands and branding: Research findings and future priorities. Marketing science, 25(6), 740-759.
Khotib, M. (2019, February). The Influence Of Reference Group, Brand Image And Internet Marketing On Buying Decision. In Proceeding of World Conference (Vol. 1, No. 1, pp. 134-141).‏
Kim, A. J., & Ko, E. (2010). Impacts of luxury fashion brand’s social media marketing on customer relationship and purchase intention. Journal of Global Fashion Marketing, 1(3), 164-171.
Momen, M. A., Sultana, S., & Haque, A. A. (2019). Web-based marketing communication to develop brand image and brand equity of higher educational institutions. Global Knowledge, Memory and Communication.‏
Moreno, F. M., Lafuente, J. G., Carreón, F. Á., & Moreno, S. M. (2017). The characterization of the millennials and their buying behavior. International Journal of Marketing Studies, 9(5), 135-144.
Sahin, A., Zehir, C. & Kitapaci, H. (2011). The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; an Empirical Research on Global Brands, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, PP. 1288-1301.
Salinas, E. M., & Pérez, J. M. P. (2009). Modeling the brand extensions' influence on brand image. Journal of Business Research, 62(1), 50-60.
Savitri, C., Hurriyati, R., Wibowo, L., & Hendrayati, H. (2022). The role of social media marketing and brand image on smartphone purchase intention. International Journal of Data and Network Science, 6(1), 185-192.‏
Suharto, S., Junaedi, I., Muhdar, H., Firmansyah, A., & Sarana, S. (2022). Consumer loyalty of Indonesia e-commerce SMEs: The role of social media marketing and customer satisfaction. International Journal of Data and Network Science, 6(2), 383-390.‏
Wang, H., & Wei, Y. & Yu, Ch. (2019). Global Brand Equity Model: Combining Customer-Based With Product-Market Outcome Approaches, Journal Of Prouduct And Management, 17 (5), Pp. 305-316
Yan, Q., Zhou, S. & Wu, S. (2018). The influences of tourists’ emotions on the selection of electronic word of mouth platforms, Tourism Management, Vol. 66, PP. 348-363.