نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشیار، دانشکده مدیریت ،دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 مدرس ،دانشکده مدیریت ،دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

3 استادیار ،دانشکده مدیریت ،دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

امروزه مدیریت دانش به یکی از مهمترین وظایف سازمان‌ها تبدیل شده که می‌تواند بر عملکرد و موفقیت این سازمان‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. از این رو شناخت و بهبود عوامل ارتقا دهنده آن می‌تواند به بقا و سودآوری سازمان کمک کند. از میان زیرساخت‌های گوناگون مورد نیاز برای اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش، در این پژوهش نقش فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی فناوری‌محور و همچنین میزان تاثیرگذاری آنها بر اقدامات چهارگانه مدیریت دانش (خلق، ذخیره‌سازی، تسهیم و کاربرد دانش) بررسی شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان بانک اقتصاد نوین در شهر تهران هستند که با توجه به اطلاعاتی که داشتند، می-توانستند اطلاعات با ارزشی را در اختیار محقق قرار دهند. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی طبقه‌ای استفاده شده و تعداد آن نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان 272 نفر انتخاب شدند.داده‌ها به روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که فناوری‌های اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی فناوری‌محور بر تسهیل هر چهار اقدام مدیریت دانش تاثیر مثبت دارند و همچنین تسهیم دانش، خلق دانش، ذخیره‌سازی دانش و کاربرد دانش به ترتیب از اولویت‌های بیشتری برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling the facilitating role of information technologies and technology-oriented social networks in the implementation of organizational knowledge management

نویسندگان [English]

  • naser asgari 1
  • salman javashi jadid 2
  • Seyed Faramarz Ghorani 3
  • Kourosh Ghaed 2

1 Associate Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran

2 Lecturer, Faculty of Management, Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari Aviation University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Today, knowledge management has become one of the most important tasks of organizations, which can have a great impact on the performance and success of these organizations. Therefore, knowing and improving its promoting factors can help the survival and profitability of the organization. Among the various infrastructures required for the successful implementation of knowledge management, in this research, the role of information technology and technology-oriented social networks as well as their impact on the four measures of knowledge management (creation, storage, sharing and application of knowledge) have been investigated. The statistical population of this research includes the managers and employees of Ekhtaz Novin Bank in Tehran, who, according to the information they had, could provide valuable information to the researcher. A stratified random sampling method was used and 272 people were selected based on the Karjesi and Morgan table. The data were analyzed by structural equation method. The results of the research show that information technologies and technology-oriented social networks have a positive effect on facilitating all four measures of knowledge management, and knowledge sharing, knowledge creation, knowledge storage and knowledge application have higher priorities respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • information and communication technologies
  • social networks
  • technology-oriented
سرلک، محمدعلی؛ رضایی، سیاوش؛ شهیدی، حمیدرضا. (1391). عوامل مؤثر بر سبک پردازش دانش در واحدهای کاری شرکت بیمه البرز و شعب آن در تهران. مدیریت دولتی. دوره 4، شماره 12، اسفند 1391، صفحه 19-35
شامی، مهدی (1388). شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در مدیریت پروژه­ها. رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
عطوفی نجف آبادی، مریم، و بنی هاشمی، سیدعلی. (1392). ارائه مدل استقرار مدیریت دانش در صنایع کشور بر اساس فاکتورهای زمینه‌ای. مدیریت دولتی، 5(2)، 55-72.
علیقلی­زاده، مجید؛ فرهادیان، علی (1399). فناوری‌های نوظهور اطلاعاتی - ارتباطی و مدیریت دانش در مراکز پژوهشی (مورد مطالعه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی). مطالعات بین رشته­ای در رسانه و فرهنگ. دوره 10، شماره 1، شهریور 1399،، صفحه 189-214.
فلاح تفتی، نازنین، رجوعی، مرتضی، و غیورباغبانی، سیدمرتضی. (1400). واکاوی عوامل مؤثر بر اشتراک گذاری دانش درباره مقصد گردشگری در شبکه اجتماعی اینستاگرام. گردشگری و توسعه، 10(1)، 173-188.
منوریان، عباس؛ عسگری، ناصر. ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان‌های دانش‌محور، تهران، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 1395.
منوریان، عباس؛ عسگری، ناصر. سازمان‌ در عصر صنعت، اطلاعات و دانایی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1388.
Alavi, M., and Leidner, D. E. (2001). "Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues," MIS Quarterly (25:1), 2001, pp. 107-136.
Bose, R. (2004), “Knowledge management metrics”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 104 No. 6, pp. 457-68.
Chennemaneni, A. (2006), Determinants of knowledge sharing behavior: developing and testing a theoretical model,, The University of Texas.
Dang, C.N., Le-Hoai, L. and Kim, S. (2018), “Impact of knowledge enabling factors on organizational effectiveness in construction companies”, Journal of Knowledge Management, Vol. 22 No. 4, pp. 759-780.
Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business Press.
Ding, X., Liu, H. and Song, Y. (2013), “Are internal knowledge transfer strategies double-edged swords?”, Journal of Knowledge Management, Vol. 17 No. 1, pp. 69-86.
Janicot, C. and Mignon, S. (2012), “Knowledge codification in audit and consulting companies: a conceptual and empirical approach”, Knowledge Management Research & Practice, Vol. 10 No. 1, pp. 4-15.
Korbi, F.B. and Chouki, M. (2017), “Knowledge transfer in international asymmetric alliances: the key role of translation, artifacts, and proximity”, Journal of Knowledge Management, Vol. 21 No. 5, pp. 1272-1291.
Pandey, S.C., Dutta, A. and Nayak, A.K. (2020), “Organizational capabilities and knowledge management success: a quartet of case studies”, Kybernetes, Vol. 47 No. 1, pp. 222-238.
Podrug, N., Filipovic, D. and Kova, M. (2017), “Knowledge sharing and firm innovation capability in Croatian ICT companies”, International Journal of Manpower, Vol. 38 No. 4, pp. 632-644.
Podrug, N., Filipovic, D. and Kovac, M. (2017), “Knowledge sharing and firm innovation capability in Croatian ICT companies”, International Journal of Manpower, Vol. 38 No. 4, pp. 632-644.
Raudeliu nien e, J. and Szarucki, M. (2019), “An integrated approach to assessing an organization’ s knowledge potential”, Engineering Economics, Vol. 30 No. 1, pp. 69-80,
Sedighi, M., Lukosch, S., Brazier, F., Hamedi, M. and Beers, C. (2018), “Multi-level knowledge sharing: the role of perceived benefits in different visibility levels of knowledge exchange”, Journal of Knowledge Management, Vol. 22 No. 6, pp. 1264-1287.
Shahzad, K., Bajwa, S.U., Siddiqi, A.F.I., Ahmid, F. and Raza Sultani, A. (2016), “Integrating knowledge management (KM) strategies and processes to enhance organizational creativity and performance”, Journal of Modelling in Management, Vol. 11 No. 1, pp. 154-179.
Tangaraja, G., Rasdi, R.M., Ismail, M. and Samah, B.A. (2015), “Fostering knowledge sharing behaviour among public sector managers: a proposed model for the Malaysian public service”, Journal of Knowledge Management, Vol. 19 No. 1, pp. 121-140.
Tarek, M., Mohamed, E.K.A., Hussain, M.M. and Basouny, M.A.K. (2017), “The implication of information technology on the audit profession in developing country extent of use and perceived importance”, International Journal of Accounting & Information Management, Vol. 25 No. 2, pp. 237-255.
Teece, D.J., Peteraf, M. and Leih, S. (2016), “Dynamic capabilities and organizational agility: risk, uncertainty, and strategy in the innovation economy”, California Management Review, Vol. 58 No. 4, pp. 13-35.