نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

گروه مدیریت ، واحد اصفهان،دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان ،ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تحول سواد بازاریابی دیجیتال بر تبلیغات تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای می باشد. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و نیز جهت‌گیری پژوهش از نوع کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل می‌دهند. از نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب برای نمونه‌گیری استفاده و حجم نمونه 266 نفر تعیین شد. در این پژوهش ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته در طیف 5 گزینه‌ای لیکرت می‌باشد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده از کل سوالات نشان‌دهنده پایایی خوب ابزار است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج آزمون‌ها بیان داشت که متغیرهای قیمت، امنیت و اعتماد، محیط بازاریابی دیجیتال، ویژگی محصول و سهولت خرید بر تبلیغات تجاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تحول سواد بازاریابی دیجیتال تأثیر معناداری داشته و متغیر پیشنهادات ارتقایی تأثیر گذار نبوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

International Conference on Economics and Business Management The effect of the transformation of digital marketing literacy on commercial advertisements of chain stores

نویسندگان [English]

  • seyed mohammad bagher mosavi
  • mahdi fadai

Department of Management, Isfahan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of the evolution of digital marketing literacy on commercial advertisements of chain stores. The research method is descriptive and correlational, and the direction of the research is applied. The statistical population of the research is made up of Mazandaran University students. Proportional stratified sampling was used for sampling and the sample size was determined to be 266 people. In this research, the data collection tool is a researcher-made questionnaire in a 5-point Likert scale. The validity of the questionnaire has been confirmed by professors and experts. Cronbach's alpha coefficient obtained from all the questions indicates the good reliability of the tool. In this research, descriptive statistics and inferential statistics methods were used to analyze the data. The results of the tests stated that the variables of price, security and trust, digital marketing environment, product characteristics and ease of purchase had a significant effect on commercial advertisements of chain stores in the evolution of digital marketing literacy, and the variable of promotional offers was not effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital marketing
  • marketing literacy
  • commercial advertising
  • chain stores
  • رضوی، سیدحامد، "بازاریابی موتورهای جستجو با استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز جهت پاسخگویی هدفمند به نیازهای لحظه­ای متقاضیان خدمات گردشگری در فضای مجازی"، گردشگری و اوقات فراغت، 5 (10)، 43-51، 1397.
  • Kannan, P. K. (2017). "Digital marketing: A framework, review and research agenda". International journal of research in marketing, 34(1), 45-22.
  • Bala, M., & Verma, D. (2018). "A critical review of digital marketing". International Journal of Management, IT & Engineering, 8 (10), 339-321
  • Bala, M. Verma, (2018). "A Critical Review of Digital Marketing". International Journal of Management, IT & Engineering, 8 (10), 339-321.
  • Hosseini, S., rahimi sarshabaderani, G., Nazari, R. (2023). "Analysis of the dimensions and dimensions of web marketing; Iran and Spain football clubs". Strategic Studies on Youth ans Sports, 21(58), 347-366.
  • حسین زاده، مصطفی؛ وهاب زاده، شادان؛ عباسی نامی، حامد؛ مهرانی، هرمز؛ شهرآبادی، ابوالفضل. (1401). "ارائه چارچوب مفهومی استفاده از بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه بر اساس تئوری‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و پذیرش فناوری-مورد مطالعه: شرکت‌های کارگزاری بورس در تهران"، اقتصاد مالی، 16(61)، 129-156.
  • Vieira, V. A., de Almeida, M. I. S., Agnihotri, R., da Silva, N. S. D. A. C., & Arunachalam, S. (2019). "In pursuit of an effective B2B digital marketing strategy in an emerging market". Journal of the Academy of Marketing Science, 47, 1085-1108.
  • Munsch, A. (2021). "Millennial and generation Z digital marketing communication and advertising effectiveness: A qualitative exploration". Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(1), 10-29.
  • Tabuena, A. C., Necio, S. M. L., Macaspac, K. K., Bernardo, M. P. E., Domingo, D. I., & De Leon, P. D. M. (2022). "A Literature Review on Digital Marketing Strategies and Its Impact on Online Business Sellers During the COVID-19 Crisis". Asian Journal of Management, Entrepreneurship and Social Science, 2(01), 141-153.
  • Desai, V., & Vidyapeeth, B. (2019). "Digital marketing: A review". International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 5(5), 196-200.
  • Shankar, V., Grewal, D., Sunder, S., Fossen, B., Peters, K., & Agarwal, A. (2022). "Digital marketingcommunication in global marketplaces: A review of extant research, future directions, and potential approaches". International Journal of research in Marketing, 39(2), 541-565.
  • سخایی، الهام، بررسی تأثیر تحول دیجیتالی بر مولفه­­های کسب وکار در نظام بانکداری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان البرز. 1399.
  • قلیچ خانی، مصطفی؛ صمدی مقدم، یحیی؛ فتحی هفشجانی، کیامرث، "شناسایی ابعاد اصلی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان­های صنعتی با استفاده از رویکرد مرور نظام مند پیشینه"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 8 (4)، 12-47، 1399.
  • کشاورزی، فاطمه، "شناسایی چالش­های تحولی دیجیتال در کسب وکارهای کوچک و متوسط SME"، پنجمین همایش بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان، 1399.
  • Cappiello, A. (2020). "The Digital (R) evolution of Insurance Business Models". American Journal of Economics and Business Administration, 12(1), 1-13.
  • Brown, N., & Brown, I. (2019). "From digital business strategy to digital transformation A systematic literature review". SAISIT ‘19: Proceedings of the South African Institute of Computer Scientists and Information Technologists, 1-8. https://doi.org/10.1145/3351108.3351122.