نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکده مدیریت ،دانشگاه تهران ،تهران ، ایران

چکیده

ظهور اینترنت، دستیابی آسان و ارتباط نسبتاً مقرون به صرفه ای را بین شرکت و مشتریانش ایجاد کرده است و فرصتی را برای استفاده از فناوری اطلاعات جهت پشتیبانی از خدمات مشتری فراهم نموده است .پذیرش و کاربرد خدمات متنوع پرداخت الکترونیکی و به کارگیری آن، از مباحث مهمی است که در استفاده از فناوری های جدید مورد توجه قرارداده است.. فن‌آوری بلاک چین ‏به عنوان یک نوآوری امیدوار کننده ظهور کرده‌است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر کاربرد فناوری بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال بوده است. جامعه آماری تحقیق را مدیران و فعالان بازاریابی آنلاین تشکیل داده است. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شده است. ابزارگردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بوده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار smart.PLS مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بلاک چین تأثیر مثبت و معناداری بر کلان داده دارد. داده‌های بزرگ تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی دیجیتال دارد. بلاک چین تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی دیجیتال دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of blockchain technology application on digital marketing

نویسنده [English]

  • sepideh arab

Ph.D. student of Business Administration-Marketing, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The emergence of the Internet has created easy access and relatively affordable communication between the company and its customers and has provided an opportunity to use information technology to support customer services. The acceptance and use of various electronic payment services and its application It is an important issue that has been considered in the use of new technologies. Blockchain technology has emerged as a promising innovation. The purpose of this research was to investigate the impact of blockchain technology application on digital marketing. The statistical population of the research is made up of managers and online marketing activists. Due to the unlimited statistical population, 384 people were randomly selected as a sample. The data collection tool in this research was a questionnaire. Research hypotheses were tested using smart.PLS software. The research results showed that blockchain has a positive and significant effect on big data. Big data has a positive and significant impact on digital marketing. Blockchain has a positive and significant impact on digital marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blockchain
  • big data
  • digital marketing
  • technology