علی شهابی؛ محمدرضا انبیائی
چکیده
امروزه با ورود فناوریهای نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمانها میتوانند بهرهوری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالشهای متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریمها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکتهای خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرمافزاری ...
بیشتر
امروزه با ورود فناوریهای نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمانها میتوانند بهرهوری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالشهای متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریمها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکتهای خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرمافزاری مجبور هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و مطرح شدن فناوریهای جدید مانند اینترنت اشیا، سرویسهایی برای سازمانها ارائه میشود که به کمک آنها میتوانند معماری سازمانی کارآمدتری از قبل داشته باشند. نتیجۀ این تحقیق طراحی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء برای شرکتهای خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت میباشد. برای رسیدن به این هدف واحد بازرسی یکی از شعب شرکت کویر موتور بهعنوان مطالعه موردی انتخاب و با استفاده از یک قطعه سختافزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، فرآیندهای آن بازنویسی شده است؛ سپس با انتخاب چارچوب معروف زکمن بهعنوان معماری سازمانی، دو سطر نخست این چارچوب با اینترنت اشیاء بازنویسی شده و یک معماری سازمانی نوین مبتنی بر اینترنت اشیاء ایجاد شده است. در این تحقیق اینترنت اشیا متغیر مستقل و ستونهای چارچوب زکمن (داده، کارکرد، شبکه، افراد، زمان، انگیزه) متغیرهای وابسته میباشند. بر همین اساس شش فرضیه برای تحقیق در نظر گرفته و متناسب با سوالات تحقیق و فرضیهها، پرسشنامهای برای خبرگان علمی در حوزه معماری سازمانی و اینترنت اشیاء طراحی شد و پس از گردآوری نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل پرسشنامه با آزمون مربع کای، پرسشنامهای نیز برای متخصصین صنعت حمل و نقل (مدیران و کارشناسان متخصص حوزه فناوری اطلاعات شرکتهای خدمات پس از فروش) طراحی و پس از تکمیل توسط آنها و تجزیه و تحلیل با آزمون ویلکاکسون مرتبه سوم در خصوص فرضیههای تحقیق نتیجهگیری شد، که در نهایت از شش فرضیه تحقیق، فرضیه چهارم تحقیق مردود، و فرضیه اول، دوم، سوم و پنجم و ششم تأیید شد.
مهدی اجلی؛ علی سوری
چکیده
اینترنت به عنوان یک اختراع انقلابی، همیشه در حال تبدیل شدن به نوع جدیدی از سختافزار و نرمافزار است که آن را برای هرکسی غیرقابل پیشگیری میکند. نوع ارتباطی که امروزه دیده میشود، انسان به انسان یا انسان با دستگاه است، اما اینترنت اشیا آینده بزرگی را برای اینترنت که در آن نوع ارتباط ماشین به ماشین است، نوید میدهد. اینترنت اشیا ...
بیشتر
اینترنت به عنوان یک اختراع انقلابی، همیشه در حال تبدیل شدن به نوع جدیدی از سختافزار و نرمافزار است که آن را برای هرکسی غیرقابل پیشگیری میکند. نوع ارتباطی که امروزه دیده میشود، انسان به انسان یا انسان با دستگاه است، اما اینترنت اشیا آینده بزرگی را برای اینترنت که در آن نوع ارتباط ماشین به ماشین است، نوید میدهد. اینترنت اشیا به عنوان پارادایمی تعریف میشود که در آن اشیاء با حسگرها، محرکها و پردازندهها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند تا هدفی معنادار داشته باشند. مدیریت منابع انسانی یک رویکرد سیستماتیک است که شیوههایی را برای پشتیبانی از تمام جنبههای چرخه زندگی کارکنان، از استخدام تا خروج، ارائه میدهد. این مقاله به بررسی تاثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی در انقلاب صنعتی چهارم و تلاش برای توسعه یک چارچوب برای درک آن پرداخته است . نتایج بررسی نشان داد که در طول انتقال گردش کار به یک گردش کار دیجیتالی و ساده، نیاز به اندازه گیری مزایای راه حلهای داخلی و برون سپاری برای مدیریت پرسنل وجود دارد. اینها پارامترهایی هستند که میتوانند هزینههای راه حل داخلی یا راه حل مدیریت سرمایه انسانی مبتنی بر ابر را از طریق سنجیدن هر دو گزینه به طور عینی توجیه نمایند. این شاخصهای کلیدی عملکرد عبارتند از گردش کار، انعطاف پذیری، مسئولیت و مقرون به صرفه بودن. گردش کار فرآیند تداوم در ورودی-خروجی در شرکت است که گاهی اوقات میتواند فشرده شود. بدون کمک اتوماسیون، تنظیم این موارد به دلیل تکراری بودن مستعد اشتباه هستند.