یداله دادگر؛ روحاله نظری؛ فاطمه فهیمی فر
چکیده
در ادبیات اقتصاد توسعه، مشخص نمودن اینکه چه کشوری توسعه یافتهتر است و یا چه سیاستهای تجارت خارجی بایستی دنبال شود و چگونه میتوان در سطح جهانی شرایطی برای رشد صادرات فراهم نمود، و بهطورکلی چگونه میتوان در رقابت کسب و کار در عرصه بین المللی درخشید، با شاخصهای مختلفی اندازهگیری میشود. یکی از شاخصهای مهم و اثربخش ...
بیشتر
در ادبیات اقتصاد توسعه، مشخص نمودن اینکه چه کشوری توسعه یافتهتر است و یا چه سیاستهای تجارت خارجی بایستی دنبال شود و چگونه میتوان در سطح جهانی شرایطی برای رشد صادرات فراهم نمود، و بهطورکلی چگونه میتوان در رقابت کسب و کار در عرصه بین المللی درخشید، با شاخصهای مختلفی اندازهگیری میشود. یکی از شاخصهای مهم و اثربخش در این ارتباط شاخص پیچیدگی اقتصادی است. پیچیدگی اقتصادی یک پارادایم بالقوه قدرتمند برای درک مسائل و چالشهای کلیدی اقتصادی-مدیریتی و اجتماعی قرن 21 امی و چگونگی برون رفت از آنها ارائه میدهد. در عین حال میتوان یک بعد کلیدی پیچیدگی اقتصادی را یک نماد دانش بنیانی صادرات دانست. در این مقاله به ارزیابی شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای منتخب نفتی و تأثیر مؤلفههای نوآوری، آزادی اقتصادی و متغیرهای اقتصاد کلان بر شاخص پیچیدگی اقتصادی می پردازد. نتایج مقاله نشان داد که: نخست در طول سالهای 2022-1995 میزان شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران هیچ گاه عدد مثبتی نبوده است. این در حالی است که در دوره مورد مطالعه در بین کشورهای مورد بررسی، کشورهای مکزیک و عربستان سعودی و دیگر رقبای نفتی ایران با افزایش میزان شاخص پیچیدگی اقتصادی روبرو شدهاند. دوم-بیشترین میزان صادرات ایران، محصولات با پیچیدگی متوسط و کم بوده و مواد شیمیایی و معدنی را شامل میشود. سوم- اثر شاخصهای محیط تجاری، هزینههای تحقیق و توسعه، بلوغ تجاری، تولید دانش و تکنولوژی و واردات با تکنولوژی بالا (از زیرشاخصها یا مؤلفه های تشکیل دهنده نوآوری) بر شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران، مثبت بوده است. چهارم- آزادی اقتصادی و آزادی کسب و کار اثر مثبتی بر شاخص پیچیدگی اقتصادی ایران داشته است. سرانجام اثر متغیرهای نرخ تورم و نرخ ارز برشاخص پیچیدگی اقتصادی منفی بوده است.
حسنعلی محمودی
چکیده
خلاقیت و نوآوری و توان کشف فرصتهای جدید از بارزترین ویژگیهای کارآفرینان است. کارآفرینی در واقع نوعی کنش انسانی میباشد که در عرصه فعالیت اقتصادی به وجود میآید. رقابت در تکنولوژی و تضمین و تداوم حیات و بقا در سازمانها و صنایع نیازمند یافتن راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها ...
بیشتر
خلاقیت و نوآوری و توان کشف فرصتهای جدید از بارزترین ویژگیهای کارآفرینان است. کارآفرینی در واقع نوعی کنش انسانی میباشد که در عرصه فعالیت اقتصادی به وجود میآید. رقابت در تکنولوژی و تضمین و تداوم حیات و بقا در سازمانها و صنایع نیازمند یافتن راهحلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد. کارآفرینی در سازمانها و صنایع، شامل پرورش رفتارهای کارآفرینانه در این حوزه است که در آن، مدیران شرایطی را فراهم میکنند تا کلیه کارکنان از روحیه کارآفرینی برخوردار شوند. این پژوهش در صدد شناسایی چالشهای نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در سازمان توسعه تجارت ایران میباشد و سعی بر آن شده که یک مدل تلفیقی از این مشکلات تحت عنوان موانع کارآفرینی در این حوزه تهیه شود که موانع مورد بررسی شامل آموزش، ویژگیهای مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، بُعد زمان و تکنولوژی میباشد. همچنین به بحث درباره برنامههای آموزشی به عنوان یکی از راهکارهای توسعه و ترویج کارآفرینی پرداخته شده است و تلاش گردیده تا اهمیت نقش کارآفرینی و دیدگاه کارآفرینانه در راهاندازی کسب و کار و مدیریت سازمانهای بزرگ نشان داده شود. دادهها با آزمونهای تی استیودنت، آزمون معناداری ضریب همبستگی اسپیرمن (p) و آزمون معناداری بتا (β) و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
وحید حدادی؛ زهره علمیرزایی؛ حمیدرضا وزیری گهر
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی رابطه فرهنگ نوآوری با دو مفهوم دارایی های دانشی و نوآوری محصول است. با توجه به اینکه جایگاه دارایی های دانشی از اهمیت بسیار بالایی در پیشرفت شرکت ها دارند و منجر به نوآوری محصول جدید می گردد و همچنین تاثیر خاص فرهنگ نوآوری بر این دو عامل ضرورت دارد. توسعه نوآوری های فناورانه موفق برای ایجاد و حفظ مزیت ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی رابطه فرهنگ نوآوری با دو مفهوم دارایی های دانشی و نوآوری محصول است. با توجه به اینکه جایگاه دارایی های دانشی از اهمیت بسیار بالایی در پیشرفت شرکت ها دارند و منجر به نوآوری محصول جدید می گردد و همچنین تاثیر خاص فرهنگ نوآوری بر این دو عامل ضرورت دارد. توسعه نوآوری های فناورانه موفق برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی یک شرکت ضروری است روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع کاربردی است جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران شرکت های تولیدی با تکنولوژی بالا و متوسط( دستگاه های خاصی برای تولید محصول) در شهرک صنعتی گرمسار و تهران که 60 نفر می باشند تشکیل داده است. که از روش نمونه گیری تصادفی ساده در دسترس استفاده می شود و چون تعداد جامعه محدود است و برای جامعه محدود تعداد افراد نمونه طبق جدول مورگان و فرمول جوامع محدود کوکران 58 نفر می باشد. در این تحقیق به منظور گردآوری داده ها از یک پرسشنامه طبق طیف لیکرت 5 درجه ای استفاده می شود. نتایج نشان میدهد رابطه مستقیمی بین فرهنگ نوآوری با دارایی دانشی و نوآری محصول وجود دارد که در نتیجه به نوآوری محصول در سازمان ختم میشود و یک مزیت رقابتی قابل توجه و دست نیافتنی برای سازمان ها ایجاد می کند.